FAQ
Poniżej zbiór najczęściej zadawanych przez naszych Klientów pytań związanych z działalnością Spółki wraz z odpowiedziami na nie.
Ewentualne inne pytania można składać osobiście lub pisemnie. Dane teleadresowe znajdują się w zakładce Kontakt.
Jakość wody
Woda z kranu dostarczana przez Spółkę jest bezpieczna dla zdrowia. Jej jakość jest nieustannie monitorowana zarówno przez Przedsiębiorstwo, jak i w akredytowanym Centralnym Laboratorium Wodociągów Miasta Krakowa.
Naszą wodę można pić bezpośrednio z kranu, w związku z tym niecelowym wydaje się jej przegotowanie – w wyniku chlorowania i naświetlania promieniami UV woda nie zawiera żadnych mikroorganizmów chorobotwórczych, a ponadto podczas przegotowywania z wody wytrącają się minerały, w tym wapń i magnez.
Woda w Gminie Zabierzów spełnia wszystkie wymagania prawne dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, które po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej są szczególnie restrykcyjne.
Rozliczenia i płatności
Usługa e-Faktura dostępna jest wyłącznie dla Odbiorców, którzy posiadają zawartą ze Spółką umowę.
Usługę tą można uruchomić na dwa sposoby:
Po pierwsze za pośrednictwem – Internetowego Biura Obsługi:
- zarejestruj się w Internetowym Biurze Obsługi Klienta IBO,
- zapoznaj się z treścią Regulaminu e-Faktur i go zaakceptuj,
- wypełnij i prześlij za pośrednictwem IBO.
Albo po prostu pobierz, wydrukuj i wypełnij formularz, a następnie dostarcz do Spółki podpisany dokument (lub prześlij skan mailem) na nasz adres, który znajdziesz w zakładce Kontakt.
Po uruchomieniu usługi na podany w zgłoszeniu adres e-mail będą wysyłane powiadomienia o wystawieniu nowej faktury elektronicznej, którą można pobrać za pośrednictwem IBO wraz z plikiem przedmiotowej faktury elektronicznej lub w przypadku braku IBO będzie przesyłana faktura w wersji elektronicznej.
W przypadku nieruchomości rozliczanych za pomocą zwykłych wodomierzy zużycie wody i odprowadzenie ścieków rozliczamy w cyklach:
- co miesiąc dla Odbiorców Instytucjonalnych,
- co dwa miesiące dla Odbiorców Indywidualnych.
Natomiast w przypadku nieruchomości rozliczanych za pomocą wodomierza z funkcją zdalnego odczytu:
- co miesiąc dla Odbiorców Instytucjonalnych
- co miesiąc dla Odbiorców Indywidualnych.
Umowy
Umowę o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków należy zawrzeć ze Spółką m.in. w przypadku:
- wybudowania nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego do nieruchomości;
- nabycia nieruchomości, która jest podłączona do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej;
- zawarcia umowy najmu, dzierżawy lub innej dotyczącej nieruchomości, która jest podłączona do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej
- śmierci dotychczasowego Odbiorcy Usług, z którym była zawarta umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków;
- zainstalowania wodomierzy odliczających w poszczególnych lokalach w budynku wielolokalowym;
- zainstalowania wodomierza na wodę bezpowrotnie zużytą.
Wykaz dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy z PUK na zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków dostępny jest w zakładce dla odbiorcy.
Tylko i wyłącznie wtedy, gdy dana nieruchomość jest wykorzystywana bezpośrednio do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W treści umowy najmu powinna być zawarta zgoda właściciela nieruchomości na podpisanie przez najemcę umowy ze Spółką o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
Warunki techniczne
O wydanie warunków technicznych w zakresie przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej należy wystąpić m.in. w przypadku:
- budowy nowego przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego do istniejącego albo projektowanego obiektu;
- rozbudowy istniejącego obiektu;
- zmiany sposobu użytkowania istniejącego obiektu;
- uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu.
O wydanie warunków technicznych może wystąpić osoba posiadająca prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Cały proces dostępny jest w zakładce dla odbiorcy.
Warunki techniczne ważne są 2 lata od daty ich wydania, w tym okresie należy złożyć do Spółki projekt przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, w celu jego uzgodnienia.
Natomiast uzgodnienie projektu przyłącza ważne jest 3 lata od daty jego wydania.
Wodomierze
Spółka wykonuje we własnym zakresie i na własny koszt legalizację wodomierzy głównych będących w eksploatacji Przedsiębiorstwa. Wodomierze zainstalowane na przyłączach wodociągowych są własnością Spółki, która posiada ich ewidencję i na bieżąco kontroluje ważność cech legalizacji. Aby zapewnić użytkowanie jedynie wodomierzy z ważnymi cechami legalizacyjnymi, pracownicy PUK Zabierzów lub Wykonawcy zewnętrzni działający na zlecenie Spółki wymieniają wodomierze bez dodatkowych opłat zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W przypadku zagubienia lub uszkodzenia wodomierza, kosztami wymiany obciążany jest Odbiorca, zgodnie z obowiązującym cennikiem ryczałtowym na usługi odpłatne świadczone przez Spółkę.
Dokonując odczytu wodomierza należy podawać tylko czarne cyfry, które oznaczają zużycie wody w pełnych metrach sześciennych (czytane od lewej strony licznika - łącznie z zerami).
Aby zaoszczędzić na opłatach za odprowadzanie ścieków, szczególnie gdy często podlewasz trawnik lub ogród, zainstaluj za wodomierzem głównym wodomierz ogrodowy, który odlicza wodę zużytą bezpowrotnie, nie odprowadzaną do kanalizacji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Odbiorca instaluje wodomierz odliczający wodę bezpowrotnie zużytą na własny koszt, dlatego przed podjęciem decyzji warto dokonać kalkulacji czy wydatki na zakup i eksploatację wodomierza nie będą wyższe niż potencjalne oszczędności.
Pozostałe
Dostęp do informacji publicznych PUK Zabierzów można uzyskać po złożeniu do nas odpowiedniego wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Więcej o zasadach udostępniania informacji publicznych przez Spółkę znajdziesz w zakładce Polityka prywatności i informacje o cookies.